השלמת שן שבורה

השיניים שלנו עמידות וחזקות מאוד אך גם הן אינן בלתי פגיעות. שן יכולה להישבר בשן חולשה פנימית בעקבות עששת (או בעיה אחרת) ולאחר חבלה חזקה. למרבה המזל, לרפואת השיניים יש פתרונות מצוינים להשלמת שן שבורה עם תוצאות אסתטיות ועמידות. האם תמיד נבחין בשן שבורה? מה עושים עד שמגיעים לרופא השיניים ומהן השיטות להשלמת שן שבורה?

מהם התסמינים של שן שבורה?

שן שבורה לא תמיד נראית או מורגשת. אם שן קדמית נשברת סביר להניח שנשים לב מיד, גם שן אחורית עם שבר משמעותי ככל הנראה נוכל להרגיש. אך פעמים רבות, שן נסדקת או נשברת בצורה שאינה נראית לעין ואפילו לא מורגשת. התסמינים של שן שבורה כוללים:

  • כאב בזמן לעיסה
  • רגישות או כאב למזונות קרים וחמים
  • כאב לאחר הרפיית נשיכה

התסמינים הללו משותפים למגוון בעיות שיניים ואם הם מופיעים חשוב לגשת לרופא השיניים כדי לאבחן את השן ולקבל טיפול מתאים. אם קיבלתם מכה חזקה באזור הלסת ישנו סיכוי לפגיעה לא רק בשיניים אלא גם בלסת עצמה. במידה ומופיעים כאבים חזקים או הלסת לא נסגרת יש לפנות לחדר מיון.

מה עושים עד שמגיעים לרופא השיניים?

אם הבחנתם בשן שבורה או שאתם סובלים מתסמינים שיכולים להעיד על שן שנשברה או נסדקה, חשוב מאוד להגיע למרפאת השיניים לבדיקה וטיפול. שן שסובלת מפגיעה מבנית חשופה לחיידקים מזיקים ופגיעה לעששת. עד להגעה לרופא השיניים, אפשר לנסות להקל על התסמינים בעזרת:

  • שטיפת הפה עם תמיסת מי מלח לחיטוי האזור.
  • אם השן נשברה כתוצאה מחבלה אפשר להניח קומפרסים קרים על הלחי או השפתיים ושקית תה פושר על השן.
  • להימנע מאכילת מזונות קשים או דביקים במיוחד.
  • אם ישנם חלקים גדולים של השן שנשברה יש לשים אותם בתמיסת מי מלח בקופסה קטנה ולהביא אותם למרפאת השיניים.

איך משלימים שן שבורה?

ישנן כמה שיטות להשלמת שן שבורה. הבחירה בשיטה תלוי במיקום השן (קדמית או אחורית), מצב השן, התקציב של המטופל ושיקול דעתו של הרופא. השיטות הקיימות הן:

  • השלמת שן באמצעות קומפוזיט (חומר מרוכב) – שרף סינטטי המשמש למגוון מטרות ברפואת השיניים כולל השלמת שן שבורה. הטיפול מהיר, זול יחסית לשיטות אחרות ולא דורש הכנות מיוחדות. אך ציפוי ומפוזיט מתאים רק לשברים קטנים, הוא נוטה לשנות את צבעו עם הזמן ויחסית לחומרים אחרים הוא פחות עמיד.
  • ציפוי חרסינה – ציפוי שן שבורה בחרסינה הוא פתרון אסתטי מאוד ומתאים גם לשיניים קדמיות. הציפוי לא משנה את צבעו עם הזמן (חרסינה לא סופחת צבע), הוא עמיד מאוד, אפשר להתאים את הגוון שלו בצורה מדויקת לשיניים הסמוכות והתהליך אינו פולשני. עם זאת, ציפוי חרסינה לא מתאים לשיניים אחוריות בדרך כלל.
  • השלמת שן שבורה באמצאות סתימה – שן שנשברה באופן משמעותי לא ניתן לרוב להשלים עם קומפוזיט או חרסינה ויש צורך בטיפול כולל סתימה. האפשרויות הן סתימות כהות או לבנות בהתאם למיקום השן והתקציב של המטופל.
  • כתר – כתר יונח על שן לרוב לאחר טיפול שורש אך אפשר בהחלט להניח כתר גם כציפוי לשן שבורה. כתר מתאים הן לשיניים קדמיות והן לאחוריות, הו אעמיד לשנים רבות ואפשר בהחלט להתאים את הגוון שלו בצורה מדויקת ואסתטית לשיניים הסמוכות. החיסרון של כתר הוא באריכות הטיפול (מספר פגישות במרפאת השיניים) והמחיר הגבוה יחסית לשיטות אחרות. כמו כן, הנחת כתר דורשת השחזה של השן כך שמדובר על טיפול מלא לכל דבר.